Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Hoe haal je het meeste uit het ontwerp van jouw flyer?

'Flyers worden al heel wat jaren gebruikt als communicatiemiddel en marketingtool. Ze zijn dan ook bewezen effectief in het bereiken en informeren van de klant.

Zelfs in de huidige digitale tijd worden er dan ook nog altijd veel flyers gemaakt. Het succes van de flyer valt of staat echter met het ontwerp. Flyers drukken is niet zo lastig. Een goede drukker is snel gevonden.

Maar het ontwerpen van de flyer is een heel ander verhaal. Daar komt best wel wat bij kijken. Maar hoe zorg je ervoor dat je het meeste uit jouw ontwerp kunt halen? In dit artikel zetten we een aantal handige tips op een rij. 

Schakel een deskundige in

Heb je nog nooit eerder een flyerontwerp gemaakt en heb je echt geen idee waar je moet beginnen? Dan is het wellicht verstandig om iemand in te schakelen die hier wel veel ervaring mee heeft. Dat kost misschien iets meer, maar dan weet je ook zeker dat het op de juiste manier wordt gedaan. Als het ontwerp niet klopt, maakt het immers niet uit hoeveel je gaat flyeren. Dan zal dit weinig opleveren. Dan kun je beter iets meer geld uitgeven en zeker weten dat het klopt. Dan zal deze vorm van marketing veel meer opleveren. 

Bepaal het doel van de flyer

Het is heel belangrijk dat je voor het ontwerpen van je flyer alvast bepaalt wat het doel gaat worden. Wat wil je hier precies mee bereiken? Wil je de doelgroep informeren over een nieuw product of bepaalde diensten die je op gaat zetten? Is het de bedoeling om meer naamsbekendheid te vergaren of bepaalde acties te promoten? Er kunnen verschillende redenen zijn om te gaan flyeren. Het is belangrijk dat het doel van de flyer duidelijk is, zodat het ontwerp hierop aangepast kan worden. 

De juiste verhouding tussen tekst en afbeeldingen

Een ding is zeker: probeer de hoeveelheid tekst te beperken. Mensen zijn van nature visueel ingesteld. Ze worden minder snel aangetrokken door lange lappen tekst. Daarom is het belangrijk dat de juiste verhouding tussen tekst en afbeeldingen wordt gecreëerd. Zorg er tevens voor dat de afbeeldingen ook daadwerkelijk versterken wat er in de tekst wordt gezegd. Zo komt de boodschap veel duidelijker over.

Wees ook niet bang om witruimtes over te laten. Juist niet. Deze zijn cruciaal en zorgen ervoor dat mensen de flyer sneller zullen lezen. 

Vraag om feedback uit de directe omgeving

Is dit echt de allereerste keer dat je flyers in gaat zetten als promotiemiddel? Dan is dat natuurlijk best spannend. Het is ook lastig om je ontwerp zelf te beoordelen. Jouw mening is toch wat gekleurd. Daarom is het belangrijk om ook mensen uit de directe omgeving om feedback te vragen. Bijvoorbeeld aan medewerkers binnen het bedrijf, andere ondernemers, familie en vrienden. Als het maar mensen zijn waarvan je zeker weet dat zij hun eerlijke mening zullen geven. Deze feedback kun je vervolgens meenemen om de laatste puntjes op de i te zetten.'

 

Deel dit artikel